Ruud Hendriks, ex-RTL en ex Endemol, is samen met Patrick de Zeeuw initiatiefnemer van Startupbootcamp, een broedplaats voor nieuwe internetbedrijven. Hij zag in twee jaar inmiddels honderden pitches van startups. Z24 vroeg hoe je dat aanpakt, zo’n pitch.

Wanneer ben je klaar voor een investeerder?

‘Ik ken geen durfinvesteerders in Nederland die instappen in een bedrijf dat jonger is dan anderhalf jaar. Die grens was twee jaar en is al wat naar voren opgeschoven. Maar voor die tijd heeft het benaderen dus ook weinig zin, of je moet meedoen aan een accelerator als Startupbootcamp.’

Er zijn bovendien ook andere manieren om aan geld te komen zoals crowdfunding of het uitgeven van convertibles (obligatieleningen die je om kunt zetten in aandelen, red.).’

Hoe herken je een goede investeerders?

 ‘Regel één: ga nooit naar een durfinvesteerder die alleen maar geld meebrengt. Kennis en het netwerk van een investeerder zijn net zo belangrijk. Bereid je goed voor. In welke bedrijven heeft deze man of vrouw eerder geïnvesteerd. Ga praten met die bedrijven. Kortom doe je huiswerk.’

Hoe haal je de investeerder over?

‘Wees bereid wat op te geven, in de vorm van aandelen. Zorg er daarnaast voor dat je niet alleen bent, maar zorg voor een team met mensen met aanvullende capaciteiten. het team is belangrijker dan het idee, dat wordt overschat. Het is ook niet zo dat er altijd geld is voor een goed idee. Soms haal je met een slecht idee gemakkelijker geld op. Met het plan voor RTL hebben we heel lang moeten leuren, terwijl dat een enorm succes is geworden. Voor Sport 7 stonden investeerders in de rij. De afloop is bekend. ‘

Heb je een businessplan nodig?

‘Ja, maar een heel boekwerk is echt niet meer van deze tijd. Zeventig procent is binnen vier weken toch weer verouderd.’

Lees ook

Startupbootcamp: ‘Team, niet idee bepaalt succes starter’

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl